placeholder

Stichting Buurtgids: ‘Een goed initiatief is simpel, eenvoudig en toegankelijk’

Elk jaar verhuist één op de tien mensen. Dat heeft enorme impact op de sociale verbinding in de wijk. Hoe kan je deze verhuizingen positief gebruiken voor een buurt? Door nieuwe inwoners een rondleiding door buurtbewoners aan te bieden. Dat is precies wat de Stichting Buurtgids doet. “Onze buurtgidsen laten nieuwe inwoners kennismaken met hun buren én de buurt. Ze hebben een verbindende rol.”

Naam van organisatie:
De Buurtgids
Jaar van toekenning:
2024
Locatie:
Amsterdam
Doelgroepen:
Buurtbewoners
Toegekend bedrag:
10.000,=

“Het zijn enthousiaste buurtbewoners die rondleidingen geven”, vertelt directeur Joeri. “Als je ergens nieuw komt wonen, moet je letterlijk de weg leren kennen. Door de tours leren nieuwe buurtbewoners niet alleen hun wijk kennen, maar ontmoeten ze ook buurtgenoten. Ze herkennen elkaar als ze elkaar de volgende keer tegenkomen. Als ze leuke mensen ontmoeten, spreken ze na de tour met elkaar af. Daarnaast zet de rondleiding aan tot initiatief nemen. Anderen gaan zich ook inzetten voor de buurt. Tot slot worden de maatschappelijke initiatieven die als onderdeel van de tour worden bezocht, een stuk bekender.”

Het idee van rondleidingen in de wijk is niet nieuw. “Maar onze tours zijn heel persoonlijk. Buurtbewoners die anderen laten zien hoe zij prettig in hun buurt leven en wat er allemaal te doen is. Eigenlijk is het een grote marketingcampagne van alle initiatieven in de wijk. We werken in opdracht van gemeentes, woningcorporaties en ontwikkelaars. De gemeente wil in sommige wijken bijvoorbeeld inzetten op participatie of verbinding. Daar sluit ons initiatief goed op aan. Ook worden bewoners door een persoonlijke brief uitgenodigd mee te doen.” Inmiddels zijn er tours in veertien buurten van Amsterdam.  

"Het is belangrijk een goede doelgroep te kiezen. Je bent er niet voor iedereen. Als iets te moeilijk klinkt, dan moet je het niet doen. Een goed initiatief is ook eenvoudig en toegankelijk. "
Joeri
Directeur Buurtgids

Vrijwilligers waarderen 

Het initiatief is simpel. “En dat is juist de kracht. Als iets te moeilijk klinkt, dan moet je het niet doen. Een goed initiatief is ook eenvoudig en toegankelijk. Ik moet mezelf daaraan blijven herinneren.  Daarnaast is het belangrijk een duidelijke doelgroep te kiezen. En accepteren dat je er niet voor iedereen bent. Tot slot is de waardering van vrijwilligers enorm belangrijk. Zonder hen zou dit werk niet bestaan. Alles valt of staat bij enthousiaste buurtgidsen.”   

De stichting heeft geen moeite met het vinden van vrijwilligers. “Mensen vinden het tof om eens in de zoveel tijd een rondleiding te geven. Het komt ook voor dat deelnemers van een tour zelf buurtgids worden.” De vrijwilligers zijn heel divers. Een van hen komt zelden de buurt uit, want ze woont en werkt daar. “Zij wilde buurtgids worden omdat het haar leven verrijkt. Ze vindt het heerlijk om mensen te leren kennen die van een andere plek komen. Een andere buurtgids is van Turkse komaf. Ze is een krachtige en sociale vrouw die allerlei activiteiten organiseert. Ze weeft hele gemeenschappen aan elkaar. Ze geeft met iemand anders rondleidingen. In het begin vulde ze hem vooral aan omdat ze niet heel goed Nederlands spreekt, maar in de loop der tijd veranderde haar rol. Ze durfde steeds meer voor de groep te staan. Dat vind ik prachtig om te zien.” 

Als het aan Joeri ligt, zijn er in de toekomst in heel Nederland buurtgidsen te vinden. Door deelname aan het Groeiprogramma van het Oranje Fonds krijgt hij informatie en middelen om goed na te denken over uitbreiding naar andere steden. “Ik vind het een enorme eer dat we mogen meedoen. Dat geeft veel vertrouwen. Het is fijn om er met anderen over te praten en ervaringen uit te wisselen.” 

Om door te ontwikkelen wil de stichting een buurttours startpakket voor vrijwilligers maken. “Door onze kennis en ervaring te delen, kunnen vrijwilligers in het hele land zelf buurttours organiseren. Ook willen we wijkprofessionals trainen zodat we niet overal een coördinator nodig hebben. Want buurten blijven veranderen, iedere dag. Je zal altijd moeten werken aan het betrekken van mensen bij die buurt. Dat gaat niet automatisch. En daarom zal er altijd een buurtgids nodig zijn.”

Meer informatie over hoe jij ertoe kan doen voor jouw buurt?

Doe ertoe als buurt(bewoner)!