Appeltjes van Oranje 2025
Sociaalmaatschappelijke organisaties spelen een belangrijke rol in onze samenleving. Ze signaleren problemen, fungeren als spin in het web, zien waar de grootste behoefte ligt en bieden hulp waar dat het hardst nodig is. Van het ondersteunen van kwetsbare groepen, het creëren van ontmoetingsplekken of het verbinden van mensen met lokale diensten. Door hun inzet zijn ze een onmisbare schakel. Dát is het thema van de Appeltjes van Oranje 2025.
(Engels/English)
Dit zijn de 10 genomineerden voor een Appeltje van Oranje 2025!
Na de Stemtiendaagse en de pitchdagen zijn de 10 genomineerden voor de Appeltjes van Oranje bekend. Drie van hen ontvangen in oktober het felbegeerde beeldje en een bedrag van 25.000 euro.
Pro Bista Korsou en Fundacion
Telefon pa Hubentud Aruba
SeniorWeb
Zelfregie NL
Takecarebnb.com
Dignita
Zorgcoöperatie Anna Zorgt
Kamers met Aandacht
Straat Consulaat
Mijnbuurtje.nl
Dé prijs voor sociale projecten
Jaarlijks reiken we de Appeltjes van Oranje uit aan drie sociale projecten in Nederland en de Cariben. Initiatieven die zich inzetten voor een samenleving waarin niemand er alleen voor staat. Daarbij staat ieder jaar een ander thema in de spotlights.
De prijs, voor elk van de drie winnaars, bestaat uit een bronzen beeldje dat is ontworpen en gemaakt door Prinses Beatrix en een geldbedrag van €25.000. Het geld kan vrij worden besteed binnen de doelstelling van het winnende initiatief. Ieder jaar reikt Koningin Máxima de drie Appeltjes van Oranje uit op Paleis Noordeinde. In lustrumjaren overhandigt Koning Willem-Alexander de prijs.
Onmisbare schakels – de kracht van sociale initiatieven
Het thema van de Appeltjes van Oranje 2025 is ‘Onmisbare schakels – de kracht van sociale initiatieven.
Ze zijn bijvoorbeeld onmisbaar omdat:
- ze dé organisatie zijn die opkomt voor een specifieke groep, of omdat ze dé ontmoetingsruimte zijn die alles en iedereen verbindt, waar mensen samen werken aan de toekomst van dat dorp of die wijk.
- ze als organisatie instappen op een hiaat, op iets wat er nog niet of onvoldoende is en waar wel grote noodzaak voor is.
- de gemeente niet om ze heen kan, naar ze luistert en samenwerkt waar dat kan.
- de mensen die zich aan deze organisatie verbinden, of erdoor geholpen worden zich geen leven kunnen voorstellen zonder de organisatie.
- de organisatie een cruciaal onderdeel vormt in de keten van hulpverlening (b.v. bij armoede of psychische kwetsbaarheid) en in het netwerk van vrijwilligersorganisaties, (zorg)instellingen, buurtwerkers en b.v. welzijnsorganisaties.
- de organisatie in staat is om met verschillende bronnen zichzelf stevig te financieren.
Vragen?
Heb je nog vragen? Onderaan deze pagina staat een uitgebreide FAQ. Staat je vraag er niet bij? Stuur ons dan een mail via appeltjesvanoranje@oranjefonds.nl
Winnaars 2024
In 2024 reikte Koningin Máxima de Appeltjes van Oranje uit aan drie projecten onder het thema "Eenzaamheid verminder je samen". Maak kennis met de winnaars en hun inspirerende verhalen.
Bekijk hier de uitreiking van de Appeltjes van Oranje 2024 terug.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Laat je inspireren door onze programma’s, de mooiste verhalen en lees hoe je zelf iets kunt doen voor een ander!
Help je mee?
Meedoen in de samenleving is niet vanzelfsprekend. Het Oranje Fonds wil dat niemand er alleen voor staat. Wij steunen sociale initiatieven die werken aan een betrokken samenleving, die zorgen voor mensen die dat tijdelijk nodig hebben, en die zich inzetten voor meer gelijke kansen. Help je mee?

Algemene vragen over de Appeltjes van Oranje
Jaarlijks reiken we de Appeltjes van Oranje uit, dé prijs voor initiatieven die ertoe doen. Met deze prijs bekronen en belonen we drie initiatieven van organisaties die zich binnen ons werkterrein – het sociale domein – inzetten voor een inclusieve, betrokken samenleving. Initiatieven die uniek, creatief en betekenisvol zijn en al minstens twee jaar actief. Met hun mooie resultaten inspireren ze anderen.
Wat betekent een Appeltje van Oranje precies? In de eerste plaats waardering voor het werk en de inzet van de winnende organisaties. Daarnaast is het bedoeld om anderen te inspireren. We vragen de drie winnaars als ‘ambassadeur’ op te treden en andere organisaties te helpen soortgelijke initiatieven op te zetten.
De prijs bestaat uit een bronzen beeldje dat is ontworpen en gemaakt door Prinses Beatrix en een geldbedrag van € 25.000,=. Het geld kan vrij worden besteed binnen de doelstelling van het winnende initiatief. Ieder jaar reikt Koningin Máxima de drie Appeltjes van Oranje uit op Paleis Noordeinde. In lustrumjaren overhandigt Koning Willem-Alexander de prijs.
Het thema van de Appeltjes van Oranje 2025 is 'Onmisbare schakels – de kracht van sociale initiatieven'. Voor de 23ste editie van de Appeltjes van Oranje zijn we niet op zoek naar projecten maar naar organisaties die onmisbaar zijn binnen hun gemeenschap. Sociaalmaatschappelijke organisaties die zien wat belangrijk is. Organisaties die klaarstaan voor mensen die hulp nodig hebben of een ontmoetingsplek bieden waar iedereen welkom is en bruggen slaat tussen de gemeente, welzijnsorganisaties en andere relevante partijen. Kortom, een organisatie waar niemand omheen kan en essentieel is bij het aanpakken van het probleem.
We zijn voor dit thema niet op zoek naar projecten maar naar initiatieven die een onmisbare schakel zijn binnen de gemeenschap. Ze zijn niet alleen onmisbaar voor de doelgroep maar ook voor de gemeente en andere actoren. De organisatie is essentieel in aanpakken van het probleem en is als zodanig ‘onmisbaar’.
Voorbeeld 1: Een lokaal bewonersinitiatief dat organisch is gegroeid tot een centrale ontmoetingsplek voor de buurt. Het initiatief bleek onmisbaar voor zowel de bewoners als de lokale overheid. Door middel van crowdfunding wist de organisatie het pand aan te kopen, waardoor het een vaste waarde is geworden in de gemeenschap. De organisatie heeft een eigen impactmethodiek ontwikkeld om de waarde van de gemeenschapsruimte in kaart te brengen en onderscheidt zich van andere buurtcentra door bijvoorbeeld samen te werken met lokale makers en creatievelingen.
Voorbeeld 2: Een organisatie die op verschillende locaties kwetsbare gezinnen ondersteunt bij taalontwikkeling. De organisatie wordt duurzaam gefinancierd via lokale instellingen en welzijnsorganisaties, werkt met een bewezen effectieve methodiek die als standaard wordt gezien in het veld, meet doorlopend haar impact en blijft continu haar dienstverlening verbeteren. En is daarom onmisbaar.
Voorbeeld 3: Een landelijke organisatie die zich inzet voor de rechten en acceptatie van een specifieke groep in de samenleving en daarom onmisbaar is. De organisatie biedt voorlichting en ondersteuning, werkt samen met diverse instanties en heeft als doel gelijkwaardigheid en inclusie te bevorderen. Ze hebben een lange en succesvolle geschiedenis van belangenbehartiging en invloed op wetgeving.
Voorbeeld 4: Een landelijke organisatie die lokaal mensen ondersteunt bij het vergroten van hun zelfredzaamheid op verschillende levensgebieden, zoals welzijn, opvoeding, en financiën. De organisatie werkt met getrainde vrijwilligers en biedt persoonlijke begeleiding aan mensen die tijdelijk hulp nodig hebben. Door samenwerking met lokale partners en een breed scala aan programma’s, draagt de onmisbare organisatie bij aan een sterker sociaal netwerk en een betere kwaliteit van leven voor een divers palet van kwetsbare groepen.
Voorbeeld 5: lokaal breed netwerk van initiatieven en organisatie die met vrijwilligers werkzaam zijn op hetzelfde thema. Door samen te werken worden bewoners in deze gemeente met hulpvragen beter ondersteund. Binnen het onmisbare netwerk maken ze gebruik van elkaars expertise, delen kennis en werken samen aan vraagstukken; Een kerngroep van organisaties vervult de rol van kartrekker en heeft een signalerende functie.
Voorbeeld 6: een lokale activiteit in de buurt is uitgegroeid tot een landelijke stichting met impact. De methodiek die op lokaal niveau verbinding legt tussen diverse groepen buurtbewoners wordt op talrijke locaties vergelijkbaar ingezet en gemeten. Dit makkelijk overdraagbare concept leidt succesvol tot meer verbinding en duurzame relaties tussen mensen en organisaties in wijken en buurten, onmisbaar. De moederorganisatie begeleidt nieuwe initiatiefnemers bij de start op een nieuwe locatie.
- Ook voor een reguliere aanvraag kun je bij ons terecht. Kijk op onze website voor de mogelijkheden.
- Is jouw organisatie op zoek naar vrijwilligers voor een maatjesproject of ben je benieuwd naar mooie verhalen van maatjes? Ga dan naar de website van Maatjes Gezocht.
En natuurlijk kunnen jullie in maart meehelpen met NLdoet of in september deelnemen Burendag!
Een editie van de Appeltjes van Oranje valt binnen een kalenderjaar en loopt van januari tot en met oktober. Hierin vallen verschillende fasen:
Voordrachtperiode
In een periode van zes weken geven we initiatiefnemers de mogelijkheid een project aan te melden voor de Appeltjes van Oranje door een voordrachtformulier in te vullen in Mijn Oranjefonds. Bekijk hier de vragen die we stellen in het voordrachtformulier. Op basis hiervan kun je zelf een inschatting maken van hoeveel tijd je kwijt zal zijn aan het invullen van het formulier. Aan het einde van het formulier vragen we je ook een aantal bestanden te uploaden.
Stemtiendaagse en Pitchdag
Als jouw initiatief is gekozen als één van de vijftig kanshebbers, neem je in de tweede ronde deel aan de Stemtiendaagse (19-28 mei) en de Pitchdag (13 juni Cariben / 14 juni Nederland). Deze periode van tien dagen campagne voeren, een pitch geven voor de jury en de voorbereidingen die erbij komen kijken is best intensief voor kanshebbers. Houd hier dus rekening mee als je doorgaat naar de tweede ronde. Uiteraard vertellen we je voorafgaand uitgebreid wat je te wachten staat en ondersteunen we je in de voorbereiding. De winnaar van de Stemtiendaagse is automatisch de eerste genomineerde. De overige 9 genomineerden komen voort uit de Pitchdag, de resultaten uit de Stemtiendaagse tellen niet mee bij de jurering op de Pitchdag.
Werkbezoek en uitreiking
Na de Pitchdag weten we wie de tien genomineerden zijn die kans maken op een Appeltje van Oranje. In de weken na de Pitchdag bezoeken programma-adviseurs van het Oranje Fonds de organisaties achter de genomineerde initiatieven om nog meer te weten te komen over hun werkwijze.
Tijdens de uitreiking in oktober maken we bekend welke drie initiatieven in de prijzen zijn gevallen. Alle tien kanshebbers zijn aanwezig bij de uitreiking.
Nadat de aanmeldperiode is verstreken, beoordelen we begin april de ingediende voordrachten op basis van de gestelde criteria. Uit de voordrachten kiezen we vijftig kanshebbers, veertig uit Nederland en tien vanaf het Caribisch deel van het Koninkrijk der Nederlanden, die doorgaan naar de volgende ronde.
Eind maart/begin april 2025 maken we bekend wie de vijftig kanshebbers zijn.
De volgende ronde van de Appeltjes van Oranje bestaat uit twee onderdelen:
De Stemtiendaagse van 19 tot en met 28 mei 2025. In deze tien dagen voer je met je initiatief campagne om zo veel mogelijk stemmen te verzamelen. Het initiatief met de meeste stemmen wordt automatisch de eerste genomineerde.
Pitchdag: op vrijdag 13 juni 2025 is een pitchdag voor de Caribische kanshebbers en op zaterdag 14 juni 2025 een pitchdag voor de Nederlandse kanshebbers. Dan houden zij voor de jury en voor de overige deelnemers een korte pitch over hun initiatief. De jury kiest op die dagen de overige 9 genomineerden. De resultaten van de Stemtiendaagse tellen hier niet meer bij mee, iedereen begin met een schone lei aan de pitchdag.
Op 14 juni zijn aan het eind van de dag de 10 genomineerden bekend.