De taal van jongeren

Het werven van jongere vrijwilligers vraagt tijd en aandacht. Om ze te bereiken is er een andere aanpak nodig. Van aangepaste vacatures, een andere manier van communiceren tot een persoonlijke benadering.

Jongeren aanspreken

Diverse initiatieven namen hun vacatures onder de loep. Zo heeft De Burgerij de teksten herschreven, zodat jongeren zich meer aangesproken voelen. VIPvoorelkaar ging ermee aan de slag na een tip van een jongere. De vacatures zijn nu kort en simpel, zodat snel duidelijk is waar het over gaat. “We maken ook veel gebruik van aantrekkelijke foto’s en emoji’s.” Humanitas Helmond ontwikkelde voor de vacaturebank Helmondvoorelkaar een speciale knop voor jongeren. 

Makkelijke taal  

Het werken met jongeren vraagt om een andere manier van communiceren. Volgens Stichting Duore is het belangrijk om transparant te communiceren over doelen en verwachtingen. Etty Hillesum Centrum kiest specifiek voor taal die makkelijk te begrijpen is. Het initiatief omschrijft activiteiten heel duidelijk, zodat jongeren weten wat ze kunnen verwachten. Thuis in West geeft tegenwoordig meer gedetailleerde informatie over het vrijwilligerswerk zodat jongeren ook weten wat er niet van hen wordt verwacht. 

Persoonlijke benadering 

Jongeren vinden het belangrijk om plezier te maken. Ze horen dan ook graag dat het vrijwilligerswerk bij de organisatie leuk is. Verder geven ze aan dat ze laagdrempelig willen kennismaken. Last but not least is er een persoonlijke benadering nodig. Jongere vrijwilligers hebben graag contact met iemand waarmee ze snel een band voelen. School’s Cool Fryslân neemt dan ook echt de tijd om goed naar de persoon zelf te kijken. Ook De Nieuwe Jutter stelt dat er aandacht moet zijn voor de onderlinge sfeer, afspraken én voor de persoon.

Terug naar het overzicht

“Altijd blijven meebewegen, er is niet één soort jongeren, niet één manier om te werven, niet één manier om de verbinding te leggen. Ieder mens is namelijk uniek.”

– Cello -