De taal van jongeren
Het werven van jongere vrijwilligers vraagt tijd en aandacht. Om ze te bereiken is er een andere aanpak nodig. Van aangepaste vacatures, een andere manier van communiceren tot een persoonlijke benadering.
Jongeren aanspreken
Diverse initiatieven namen hun vacatures onder de loep. Zo heeft De Burgerij de teksten herschreven, zodat jongeren zich meer aangesproken voelen. VIPvoorelkaar ging ermee aan de slag na een tip van een jongere. De vacatures zijn nu kort en simpel, zodat snel duidelijk is waar het over gaat. “We maken ook veel gebruik van aantrekkelijke foto’s en emoji’s.” Humanitas Helmond ontwikkelde voor de vacaturebank Helmondvoorelkaar een speciale knop voor jongeren.
Makkelijke taal
Het werken met jongeren vraagt om een andere manier van communiceren. Volgens Stichting Duore is het belangrijk om transparant te communiceren over doelen en verwachtingen. Etty Hillesum Centrum kiest specifiek voor taal die makkelijk te begrijpen is. Het initiatief omschrijft activiteiten heel duidelijk, zodat jongeren weten wat ze kunnen verwachten. Thuis in West geeft tegenwoordig meer gedetailleerde informatie over het vrijwilligerswerk zodat jongeren ook weten wat er niet van hen wordt verwacht.
“Altijd blijven meebewegen, er is niet één soort jongeren, niet één manier om te werven, niet één manier om de verbinding te leggen. Ieder mens is namelijk uniek.”
– Cello -