Jongeren aan het roer

Als je jongeren wil bereiken, kun je dat het beste doen op een manier die hen aanspreekt. Een gouden tip die vaak wordt toegepast bij de werving? Jongeren zelf aan het roer laten. Letterlijk en figuurlijk.

Jongeren bereiken

Social media blijken een van de middelen die initiatieven succesvol gebruiken om jongeren te bereiken. Stichting IDO bereikt meer jongeren door het gebruik van TikTok en Instagram. Dress for Success Eindhoven keek met vijf jonge mensen naar social media, omdat zij de experts zijn op dit gebied. Het resultaat? Een socialmediabeleid dat aansluit bij de doelgroep. 

Flyers en podcasts 

Hulst voor Elkaar laat onder meer promotiefilmpjes, flyers, podcasts en foto’s maken door jongeren. Daarbij slaat de organisatie twee vliegen in één klap: “Soms geven we nog wat coaching of een kleine workshop zodat ze met de programma’s en principes van ontwerpen uit de voeten kunnen. Dit allemaal met het oog op talentontwikkeling en empowerment.” 

“Vaste jonge vrijwilligers krijgen een hoodie of T-shirt van Thuis in West. Dit werkt aanstekelijk.”

- Thuis in West -

“Jonge vrijwilligers spreken andere jongeren persoonlijk aan in de werving.”

– Gaveborg -

Bierviltjes en zadelhoezen 

Verder is het belangrijk om zichtbaar te zijn op plekken waar jongeren samenkomen. Humanitas Haagland is niet alleen aanwezig op vrijwilligersmarkten, maar ook op festivals zoals het bevrijdingsfestival. “Door aan te sluiten bij verschillende activiteiten in de stad waar jongeren ook van de partij zijn, zetten we onze organisatie en ons project op de kaart.” Cello gebruikt bierviltjes en zadelhoezen om vrijwilligers te werven.  

Mond-tot-mondreclame  

Tot slot draagt mond-tot-mondreclame bij aan succesvol werven. Meerdere initiatieven geven aan dat nieuwe jonge vrijwilligers geïnteresseerd zijn geraakt door andere jongeren. 

Terug naar het overzicht