‘Kinderen die speciale aandacht nodig hebben, doen bij ons mee’

‘Kinderen die speciale aandacht nodig hebben, doen bij ons mee’

Haar zoon was bijna vier jaar, maar kon nog niet zo goed praten. Zijn moeder Suly maakte zich zorgen, want het was bijna tijd om naar school te gaan. “Ik was al aan het kijken of hij gebarentaal moest leren, maar nu geeft hij gerust een presentatie voor publiek. Ik ben zo trots.” 

Locatie:
Saba

Evan is inmiddels tien jaar. Hij gaat al jaren naar het Expertise Center Education Care (EC2) op Saba. De organisatie op het Caribische eiland biedt onderwijsdiensten en coaching aan leerlingen, docenten en ouders. “We zijn een ondersteunende organisatie voor alle kinderen tot 20 jaar”, vertelt directeur Annelies die zich inzet voor inclusief onderwijs met speciale ondersteuning. “Ik ben er voor alle kinderen. Als het goed gaat in een klas, gaat het ook beter met de kinderen in de groep die speciale aandacht nodig hebben. Mijn doel is altijd zo goed mogelijk onderwijs voor alle kinderen. Daar hebben ze recht op.” 

Suly: “Toen Evan klein was, kreeg hij alleen spraaktherapie. Ik heb toen thuis veel in hem geïnvesteerd.” Tegenwoordig gaat hij iedere ochtend naar EC2. “Hij krijgt les in sociale vaardigheden. Daarnaast gaat hij naar een fysiotherapeut, omdat er mogelijk iets is met zijn handcoördinatie. Evan heeft veel geleerd. Zo kan hij nu omgaan met Powerpoint. En hij heeft veel meer zelfvertrouwen als hij in het openbaar moet spreken. Ik ben zo blij. Er was een tijd dat ik bang was dat hij niet eens naar een reguliere school kon.” 

EC2 biedt onder meer faciliteiten voor kinderen die wat extra ondersteuning nodig hebben. “Ons team bestaat uit allemaal specialisten, zoals een psycholoog en gedragstherapeut. Er is een gedragscoach die een-op-eenbegeleiding geeft, bijvoorbeeld aan kinderen die het sociaal-emotioneel moeilijk hebben.” De organisatie werkt samen met de basisschool en middelbare school. “We overleggen welk kind speciale aandacht nodig heeft. We kijken wat de school kan doen en welke rol wij kunnen spelen. We doen bijvoorbeeld onderzoek om te zien wat er bij een kind speelt.” 

"Goed onderwijs begint bij kinderen die zich prettig en gezien voelen."
Annelies
Directeur

Goed in je vel

Voor Annelies is het belangrijk dat de scholieren goed in hun vel zitten. “Goed onderwijs begint bij kinderen die zich prettig en gezien voelen. Dan komen ze tot leren. Als die basisvoorwaarde er niet is, dan wordt leren heel lastig. Vanuit de cultuur die op het eiland heerst, wordt meer gekeken naar presteren. Kinderen moeten leren en er wordt weinig aandacht besteed aan gedrag of wat een kind nodig heeft. Ik vind het mooi om juist dat bij te brengen. Als we zien dat een kind een laag IQ heeft, dan kijken we hoe we kunnen helpen. We passen bijvoorbeeld het aanbod aan. Het is mooi als wij dat kunnen regelen en leerkrachten ook inzien dat ze het anders kunnen aanpakken.” 

De kinderen komen voor enkele uren bij EC2 en volgen de rest van de dag het programma in hun eigen klas. “Op Saba is een school voor speciaal onderwijs niet mogelijk, want er zijn maar driehonderd kinderen op het eiland. Kinderen die speciale aandacht nodig hebben, doen bij ons mee anders vallen ze helemaal buiten de boot. In hun eigen klas regelen we voor kinderen met bijvoorbeeld het syndroom van Down een persoonlijke assistent.” 

Toekomst van het eiland 

EC2 won in 2021 een Appeltje van Oranje, de jaarlijkse prijs van het Oranje Fonds. Een blijk van waardering voor het werk dat de organisatie verricht. Suly: “EC2 doet geweldig werk. Toen Evan begon bij EC2 was alles heel anders. De organisatie is de afgelopen jaren gegroeid en Annelies brengt de juiste structuur aan.” Ze prijst het goede team dat klaarstaat voor de kinderen. Ook vindt ze het prettig dat EC2 naar de ouders luistert. “Ze staan altijd open voor mijn mening. Als moeder ken ik hem het beste.” Annelies vindt het contact met de ouders heel belangrijk. “We werken projectmatig en sluiten vaak af met een presentatie. Dan nodigen we de ouders ook uit. Ik wil dat zij zich gehoord en gezien voelen. Zij doen ertoe.”  

Volgens Annelies wordt er naar de ouders gewezen als een kind zich niet gedraagt op school. “Ik denk daar anders over. School heeft geen invloed op wat er thuis gebeurt. Kinderen kunnen zich op verschillende manieren gedragen. Hoe duidelijker je bent op school, hoe beter kinderen zich daarnaar voegen.” Daarom is het belangrijk dat leerkrachten inzicht krijgen hoe ze gedrag kunnen beïnvloeden. “Hoe zorg je voor het welzijn van een kind? Door volwassenen te bereiken kunnen we verandering bij de kinderen teweegbrengen. Eigenlijk werken we aan de toekomst van het eiland.” 

Het Oranje Fonds vindt dat iedereen ertoe doet. Daarom zet het fonds zich in voor een samenleving waarin iedereen mee kan doen en niemand er alleen voor staat. Oftewel een betrokken samenleving; waarin we zorgen voor elkaar, mensen gelijke kansen hebben en zich verbonden voelen met anderen in de buurt. Samen met sociaal initiatiefnemers, dat zijn mensen die een probleem zien en er iets aan doen. Zij zetten zich in voor mensen die geraakt worden door armoede, uitsluiting, eenzaamheid en psychische kwetsbaarheid. Zij zijn er voor anderen, dus het Oranje Fonds is er voor hén. Om ze te versterken en te verbinden. En vanuit de overtuiging dat we het sámen moeten doen, trekt het fonds hierbij ook op met verschillende partners. Zo worden krachten gebundeld en bruggen gebouwd, tussen mensen en organisaties. Zodat iedereen ertoe kan doen voor een ander. Ontdek hoe jij ertoe kan doen op oranjefonds.nl.