Criteria initiatieven
De Appeltjes van Oranje 2025 richten zich dit jaar niet op projecten, maar specifiek op organisaties die onmisbaar zijn binnen hun gemeenschap.
Om in aanmerking te komen voor een Appeltje van Oranje 2025 moet de voordracht aan de volgende voorwaarden voldoen:
1. De organisatie is cruciaal voor de doelgroep
- De organisatie is onmisbaar voor de doelgroep
- De organisatie is bepalend voor het signaleren en aanpakken van maatschappelijke problemen, zoals bijvoorbeeld armoede, eenzaamheid, psychische kwetsbaarheid of gebrek aan verbinding in buurten.
- Binnen de organisatie is de doelgroep actief betrokken bij de planning en/of uitvoering van de activiteiten. Dit gaat verder dan enkel raadplegen.
2. De organisatie vervult een verbindende rol binnen de lokale context
- De organisatie werkt structureel samen met de overheid OF andere relevante partijen zoals welzijnsorganisaties, en neemt daarin regelmatig het initiatief in de samenwerking.
3. De organisatie heeft een divers en toekomstbestendig financieringsmodel.
- De organisatie maakt succesvol gebruik van verschillende financieringsbronnen (bijvoorbeeld subsidies, sponsoring & fundraising, fondsen, donaties) en is daarmee toekomstbestendig
4. De organisatie heeft aantoonbare toegevoegde waarde
- De organisatie werkt op basis van tenminste één aanpak die effectief is
- De organisatie kan aantonen dat ze wezenlijk bijdraagt aan het verbeteren van de leefomstandigheden van de doelgroep. Dit kun je laten zien door bijvoorbeeld een impactrapportage, een (extern) onderzoek, maar ook door testimonials van deelnemers en/of samenwerkingspartners.
- De organisatie heeft relevante en deelbare kennis opgebouwd en deelt deze ook met anderen
- Bij voorkeur is de organisatie meer dan alleen lokaal van betekenis
Voorbeelden van kanshebbers
Voorbeeld 1: Een lokaal bewonersinitiatief dat organisch is gegroeid tot een centrale ontmoetingsplek voor de buurt. Het initiatief bleek onmisbaar voor zowel de bewoners als de lokale overheid. Door middel van crowdfunding wist de organisatie het pand aan te kopen, waardoor het een vaste waarde is geworden in de gemeenschap. De organisatie heeft een eigen impactmethodiek ontwikkeld om de waarde van de gemeenschapsruimte in kaart te brengen en onderscheidt zich van andere buurtcentra door bijvoorbeeld samen te werken met lokale makers en creatievelingen.
Voorbeeld 2: Een organisatie die op verschillende locaties kwetsbare gezinnen ondersteunt bij taalontwikkeling. De organisatie wordt duurzaam gefinancierd via lokale instellingen en welzijnsorganisaties, werkt met een bewezen effectieve methodiek die als standaard wordt gezien in het veld, meet doorlopend haar impact en blijft continu haar dienstverlening verbeteren. En is daarom onmisbaar.
Voorbeeld 3: Een landelijke organisatie die zich inzet voor de rechten en acceptatie van een specifieke groep in de samenleving en daarom onmisbaar is. De organisatie biedt voorlichting en ondersteuning, werkt samen met diverse instanties en heeft als doel gelijkwaardigheid en inclusie te bevorderen. Ze hebben een lange en succesvolle geschiedenis van belangenbehartiging en invloed op wetgeving.
Voorbeeld 4: Een landelijke organisatie die lokaal mensen ondersteunt bij het vergroten van hun zelfredzaamheid op verschillende levensgebieden, zoals welzijn, opvoeding, en financiën. De organisatie werkt met getrainde vrijwilligers en biedt persoonlijke begeleiding aan mensen die tijdelijk hulp nodig hebben. Door samenwerking met lokale partners en een breed scala aan programma’s, draagt de onmisbare organisatie bij aan een sterker sociaal netwerk en een betere kwaliteit van leven voor een divers palet van kwetsbare groepen.
Voorbeeld 5: lokaal breed netwerk van initiatieven en organisatie die met vrijwilligers werkzaam zijn op hetzelfde thema. Door samen te werken worden bewoners in deze gemeente met hulpvragen beter ondersteund. Binnen het onmisbare netwerk maken ze gebruik van elkaars expertise, delen kennis en werken samen aan vraagstukken; Een kerngroep van organisaties vervult de rol van kartrekker en heeft een signalerende functie.
Voorbeeld 6: een lokale activiteit in de buurt is uitgegroeid tot een stichting met impact. De methodiek die op lokaal niveau verbinding legt tussen diverse groepen buurtbewoners wordt op talrijke locaties vergelijkbaar ingezet en gemeten. Dit makkelijk overdraagbare concept leidt succesvol tot meer verbinding en duurzame relaties tussen mensen en organisaties in wijken en buurten, onmisbaar. De moederorganisatie begeleidt nieuwe initiatiefnemers bij de start op een nieuwe locatie.
Functionele criteria
Naast de inhoudelijke voorwaarden hanteren we ook aantal functionele criteria:
- Het gaat om een organisatie met een rechtsvorm, zoals een stichting, vereniging of coöperatie
- De organisatie is al minimaal 3-5 jaar actief en organiseert activiteiten gedurende het gehele jaar. Organisaties die eenmalige, jaarlijks terugkerende activiteiten organiseren, passen niet binnen de criteria
- De organisatie is actief in Nederland of in het Caribisch deel van het Koninkrijk
- De organisatie kan landelijk en/of lokaal opereren
- De organisatie is financieel gezond en kan ook zonder de prijs voortbestaan
- De organisatie heeft nog nooit een Appeltje van Oranje gewonnen. Een initiatief dat eerder heeft meegedaan met het selectieproces voor een eerdere editie van de Appeltjes van Oranje kan zich wel opnieuw aanmelden als het voldoet aan de huidige richtlijnen.
- De organisatie heeft een sociaal-maatschappelijke doelstelling.
- Vrijwilligers spelen een belangrijke rol spelen in de organisatie.
Voldoet jouw project aan alle criteria?
Download het formulier via de knop hieronder en mail het ingevuld en samen met de vereiste bijlagen uiterlijk zondag 23 februari 2025 naar appeltjesvanoranje@oranjefonds.nl
Download hier het aanmeldformulier